Du kan skapa grupper och undergrupper i ditt EndNote-bibliotek för att organisera dina referenser. Klicka på Groups i menyn och välj Create Group för att skapa en grupp. Markera de referenser du vill spara i din nya grupp och dra och släpp dem på gruppen i vänstermeny.
Om du väljer Create Group Set så kan du använda Groups som undergrupper:
I EndNote kan du i vissa fall automatiskt bifoga fulltextartiklar till den bibliografiska referensen. Klicka på en eller flera artikelreferenser i ditt bibliotek och välj References → Find Full Text. När en artikel bifogats till en referens syns en ikon i form av ett gem bredvid referensen.
För att Find Fulltext ska fungera optimalt även om du sitter utanför universitetets nätverk kan du göra följande inställningar: Gå till Edit → Preferences → Find Full Text och fyll i följande länkar:
Om EndNote inte lyckas bifoga en fulltextartikel automatiskt till en referens så kan du göra det manuellt:
Om du redan har tidskriftsartiklar i PDF sparade i din dator så kan du importera dessa till EndNote och (oftast) då skapas automatiskt en bibliografisk referens i ditt EndNote-bibliotek. Gör såhär:
Ibland blir PDF:en importerad till EndNote men utan att det har skapats en bibliografisk referens. Eftersom du inte kan använda en PDF för att skapa källhänvisningar i ett dokument behöver du en bibliografisk referens. Då kan du markera PDF:en i EndNote-biblioteket och manuellt fylla i den information som behövs.
Skapa ett konto på EndNote online så kan du synkronisera ditt EndNote-bibliotek för att komma åt det via webben, en annan dator eller iPad. Innan du synkroniserar ditt bibliotek bör du skapa en säkerhetskopia! Gör såhär för att komma igång:
Använda ett bibliotek på flera datorer med EndNote installerat
I licensen ingår rätt att installera EndNote på tre personliga datorer. Om du har synkroniserat ett EndNote-bibliotek så kan du arbeta i det på flera datorer. Gör såhär för att hämta ett synkroniserat bibliotek till dator nummer 2:
Använda ett bibliotek på en dator utan EndNote installerat
Om du har synkroniserat ditt EndNote-bibliotek så kan du använda referenserna från ditt EndNote online-konto när du skriver ett dokument. Logga in i ditt EndNote-konto och gå till Downloads för att installera Cite While You Write-tillägget i Word. Mata in användaruppgifterna till ditt online-konto i Word under Preferences → Application.
Det finns några olika sätt att dela EndNote-referenser med andra:
Gör såhär för att dela en grupp:
Gör såhär om någon har delat en grupp med dig: