Referensguiden

1. Organisera dina referenser

Du kan skapa grupper och undergrupper i ditt EndNote-bibliotek för att organisera dina referenser. Klicka på Groups i menyn och välj Create Group för att skapa en grupp. Markera de referenser du vill spara i din nya grupp och dra och släpp dem på gruppen i vänstermeny.

Om du väljer Create Group Set så kan du använda Groups som undergrupper:

2. Lägga till fulltextartiklar i EndNote via Find Fulltext

I EndNote kan du i vissa fall automatiskt bifoga fulltextartiklar till den bibliografiska referensen. Klicka på en eller flera artikelreferenser i ditt bibliotek och välj References → Find Full Text. När en artikel bifogats till en referens syns en ikon i form av ett gem bredvid referensen.

För att Find Fulltext ska fungera optimalt även om du sitter utanför universitetets nätverk kan du göra följande inställningar: Gå till Edit → Preferences → Find Full Text och fyll i följande länkar:

OpenURL Path: http://link.ub.uu.se
Authenticate with URL: http://ezproxy.its.uu.se/login?url=

 

 

3. Lägga till fulltextartiklar i EndNote manuellt

Om EndNote inte lyckas bifoga en fulltextartikel automatiskt till en referens så kan du göra det manuellt:

  • Markera en referens och gå till References → File Attachements → Attach File och sök fram PDF:en på din dator.
  • alt. högerklicka och välj File Attachements → Attach File
  • alt. dra och släpp PDF:en från din dator till referensen i EndNote

4. Importera PDF-filer från din dator till EndNote

Om du redan har tidskriftsartiklar i PDF sparade i din dator så kan du importera dessa till EndNote och (oftast) då skapas automatiskt en bibliografisk referens i ditt EndNote-bibliotek. Gör såhär:

  • Gå till File → Import → File (om du vill hämta en PDF) eller File → Import → Folder (om du vill importera en hel mapp med PDF:er)
  • Bläddra fram till filen eller mappen i din dator
  • Välj Import Option: PDF och klicka på Import

Ibland blir PDF:en importerad till EndNote men utan att det har skapats en bibliografisk referens. Eftersom du inte kan använda en PDF för att skapa källhänvisningar i ett dokument behöver du en bibliografisk referens. Då kan du markera PDF:en i EndNote-biblioteket och manuellt fylla i den information som behövs.

5. Synkronisera ett EndNote-bibliotek

Skapa ett konto på EndNote online så kan du synkronisera ditt EndNote-bibliotek för att komma åt det via webben, en annan dator eller iPad. Innan du synkroniserar ditt bibliotek bör du skapa en säkerhetskopia! Gör såhär för att komma igång:

  • Gå till Preferences → Sync och klicka på knappen Enable Sync
  • Om du inte har ett konto redan så klicka på Sign Up och skapa ett konto
  • Om du har ett konto så fyll i den e-postadress du använt samt lösenordet till EndNote-kontot
  • Det är bra att bocka i Sync Automatically så behöver du inte komma ihåg att synka själv när du gjort ändringar
  • Klicka ok
  • EndNote fyller automatiskt i fältet Sync this EndNote Library
     


Använda ett bibliotek på flera datorer med EndNote installerat

I licensen ingår rätt att installera EndNote på tre personliga datorer. Om du har synkroniserat ett EndNote-bibliotek så kan du arbeta i det på flera datorer. Gör såhär för att hämta ett synkroniserat bibliotek till dator nummer 2:

  • Öppna ett nytt tomt bibliotek
  • Gå till Preferences → Sync och fyll i din inloggning till EndNote-kontot och klicka Ok
  • Gå till Tools → Sync

Använda ett bibliotek på en dator utan EndNote installerat

Om du har synkroniserat ditt EndNote-bibliotek så kan du använda referenserna från ditt EndNote online-konto när du skriver ett dokument. Logga in i ditt EndNote-konto och gå till Downloads för att installera Cite While You Write-tillägget i Word. Mata in användaruppgifterna till ditt online-konto i Word under Preferences → Application.

 

6. Dela referenser med andra

Det finns några olika sätt att dela EndNote-referenser med andra:

  1. Traveling Library
    Om du får ett Word-dokument som innehåller formaterade EndNote-referenser så kan du importera dem till ditt eget EndNote-bibliotek:
    • Gå till EndNote-fliken i Word
    • Välj Export to EndNote
    • Välj Export Traveling Library
       
  2. Compressed Library
    Du kan skapa ett komprimerat bibliotek, med eller utan bifogade filer, och skicka via e-post eller spara i en molntjänst.
    • Välj vilka referenser du vill inkludera, en specifik grupp i ditt bibliotek eller hela biblioteket.
    • Välj File → Compressed Library
    • Mottagaren kan dubbeklicka på filen och välja att importera referenserna till sitt eget bibliotek
       
  3. Dela referenser via EndNote online
    Skapa först ett konto på EndNote online och synkronisera dina referenser på datorn med onlinekontot. Sen kan du välja att dela grupper av dina referenser med andra användare som har konto på EndNote online (de behöver inte ha EndNote desktop installerat). Bifogade filer delas inte via EndNote online.
    • Logga in i https://www.myendnoteweb.com/
    • Gå till Organize → Manage My Groups
    • Klicka på Manage Sharing → Start sharing this group
    • Fyll i e-postadress och välj Read Only eller Read & Write-rättigheter
       
  4. Share Library
    EndNote X7.2 och senare versioner låter dig dela hela biblioteket (referenser, bifogade filer, anteckningar) med andra. Du måste ha synkroniserat ditt bibliotek med ditt EndNote online-konto. Även de du delar med måste ha EndNote X7.2 eller senare, ha aktiverat synkronisering av sitt EndNote-bibliotek samt vara uppkopplade online för att skicka och ta emot ändringar. Du kan enbart dela ett bibliotek med andra men flera personer kan dela sina bibliotek med dig. Du kan välja att dela hela ditt bibliotek eller en eller flera grupper samt välja Read only eller Read & Write-rättigheter. Tänk på att du inte får dela fulltextartiklar med användare utanför Uppsala Universitet! Se mer i instruktionsfilmen Library Sharing in EndNote.

    Gör såhär för att dela hela ditt bibliotek:
  • Gå till File → Share
  • Fyll i e-postadressen till de/dem du vill dela biblioteket med
  • Välj rättigheter

 

Gör såhär för att dela en grupp:

  • Gå till Groups → Share Group
  • Fyll i e-postadressen till de/dem du vill dela biblioteket med
  • Välj rättigheter

 

Gör såhär om någon har delat en grupp med dig:

  • Gå till File → Open Shared Library