Referensguiden

1. Installation

Se till att samtliga officeprogram/ordbehandlingsprogram är avslutade innan du börjar.

Gå till www.zotero.org/download

1. Installera Zotero 5.0
2. Ladda ned Zotero Connector (tillgänglig för Chrome, Firefox och Safari)

Problem med tillägget i ditt ordbehandlingsprogram? Här finns några lösningar, alternativt prova att installera tillägget manuellt.

2. Spara referenser

a) Spara referenser från artikeldatabaser och bokkataloger

När du har sökt fram en träfflista i en bokkatalog, databas eller sökmotor finns det en dokument- eller mappikon i din webbläsare. Dokumentikonen ser olika ut beroende på om Zotero identifierar materialet som en artikel, bok eller webbsida osv. När du klickar på dokumentikonen sparas en referens direkt i ditt Zotero-bibliotek. När du klickar på mappikonen kan du välja att spara flera referenser på en gång.

OBS! Ibland följer inte all bibliografisk information automatiskt med referensen. Det kan t.ex. vara tidskriftsnummer, sidnummer eller utgivare, som du kan behöva komplettera själv. Kontrollera alltid referenserna i ditt Zotero-bibliotek och redigera om det behövs så att dina källhänvisningar och litteraturförteckningar blir korrekta!

 

b) Lägga till referenser manuellt

Du kan lägga till referenser manuellt i ditt Zotero-bibliotek. Välj Ny post och ange vilken typ av material du vill lägga in. Mata in alla uppgifter om författare, titel osv. 

c) Lägga till referenser via nummer

Du kan lägga till referenser med hjälp av ISBN, DOI eller PubMed ID. Klicka på Lägg till källa via referensnummer och mata in uppgifterna.

d) Lägga till referenser från PDF-filer

Om du har sparat artiklar i PDF i din dator så kan Zotero ibland skapa referenser utifrån metadata som finns i PDF:erna. Dra och släpp en PDF i Zotero, alternativt klicka på Ny post → Lagra kopia av fil och sök fram den PDF du vill använda. Nu sparas PDF:en i Zotero. Högerklicka på filen och välj Läs metadata för PDF. Nu skapas oftast en bibliografisk referens. Om ingen referens kan skapas automatiskt så kan du lägga till en manuellt. Högerklicka på PDF:en och välj Skapa överordnad rubrik från vald rubrik och fyll i informationen.

e) Spara referenser till webbsidor

Du kan skapa en referens till en webbsida genom att klicka på ikonen i webbläsaren eller genom att högerklicka på webbsidan och välja Zotero Connector → Save to Zotero. Komplettera ev. information som saknas i referensen (författare, datum osv.). 

f) Bifoga PDF-filer till dina referenser

När ditt Zotero-bibliotek innehåller referenser till tidskriftsartiklar så kan du högerklicka på dem och välja Hitta tillgänglig PDF. Ibland lyckas Zotero automatiskt söka fram och spara PDF-filen till artikeln.

Om du drar och släpper en fil i Mitt bibliotek eller i en mapp så sparas en kopia av filen. Om du drar och släpper filen på en referens i ditt bibliotek så bifogas filen till just den referensen. Du kan också högerklicka på en referens och välja Lägg till bilaga för att spara en fil från din dator till referensen i Zotero.

3. Lägga till källhänvisningar i ditt dokument

Öppna ditt Zoterobibliotek och gå till Zoterofliken i ditt ordbehandlingsprogram. Ställ markören där du vill infoga en källhänvisning i din text och klicka på Add/Edit Citation. Välj först vilken referensstil du vill använda (detta går att ändra senare) och vilket språk du vill använda (många referensstilar stödjer dock inte svenska utan enbart engelska). I dialogrutan som dyker upp kan du söka på t.ex. titel eller författare och klicka på returtangenten för att infoga en eller flera källor. Om du föredrar att bläddra bland alla referenser i ditt Zotero-bibliotek så kan du klicka på Z och välja klassisk vy. Markera den referens du vill infoga och klicka på OK. 

2. Du kan citera ett särskilt sidnummer eller lägga in en källhänvisning utan författarnamn. Om du vill redigera en befintlig källhänvisning, markera den. Klicka på Add/Edit Citation. Nu får du fram ett formulär där du kan ändra hur källhänvisningen ska se ut. Du kan också lägga in sidnummer/dölja författare direkt när du lägger in din källhänvisning.

4. Skapa litteraturlista

När du har lagt in källhänvisningarna i ditt dokument placerar du markören där du vill ha din litteraturlista och klickar på Add/Edit Bibliography. Du kan byta stil på källhänvisningarna och litteraturlistan genom att klicka på Document Preferences. Det finns redan några stilar i Zotero att välja mellan, men du kan hämta många fler på www.zotero.org/styles. Klicka på referensstilens titel för att installera den.

När du är klar med dokumentet så kan du ta bort kopplingarna till Zotero genom att klicka på Unlink Citations. OBS! Det går inte att återskapa dem, så spara alltid en kopia som har kopplingarna kvar om du senare vill redigera källhänvisningarna eller litteraturlistan i ditt dokument.

 

Skapa en litteraturlista utan källhänvisningar

Du kan skapa en litteraturlista utan att först ha lagt in källhänvisningar i ett dokument. Välj först vilken referensstil du vill använda i Zotero Inställningar → Exportera → Standardformat. Markera sedan referenserna i ditt Zotero-bibliotek, högerklicka och välj Skapa källförteckning av valda källor. Alternativt, när du markerat dina referenser så kan du dra och släppa dem i ett dokument.

5. Organisera dina referenser

Du kan skapa olika mappar för att organisera dina referenser. Klicka på Ny samling.Dra och släpp referenserna för att flytta dem mellan mappar.

I Oregistrerade källor ligger alla referenser som du inte har tilldelat någon mapp.

6. Säkerhetskopiera ditt bibliotek

Det är viktigt att du regelbundet gör säkerhetskopior av ditt Zotero-bibliotek. Du kan spara en kopia av hela Zotero-mappen i en molntjänst eller extern enhet. Hitta din Zotero-mapp i din dator genom att gå till Redigera → Inställningar  Avancerat  Filer och kataloger och klicka på Visa Datakatalog.

Läs mer om att säkerhetskopiera ditt Zotero-bibliotek.

7. Synkronisera dina referenser

Du kan synkronisera referenser och filer i ditt Zotero-bibliotek med Zoteros webbplats så att du kommer åt dem oavsett vilken dator du använder. Först måste du skapa ett konto. Sedan går du till Redigera → Inställningar → Synkronisera. Fyll i ditt användarnamn och lösenord och bocka i Synkronisera automatiskt. Det är gratis att synkronisera dina referenser, anteckningar, etiketter, och taggar och det finns ingen begränsning i utrymme.

Du kan också synkronisera dina bifogade filer. Zotero erbjuder 300 MB i gratis lagringsutrymme och om du vill använda mer så kan du köpa mer utrymme.

8. Samarbeta med andra

Du kan skapa grupper för att dela referenser med andra Zoteroanvändare. För att göra detta behöver du skapa ett konto på Zotero. Dina grupper kan vara privata eller publika. Klicka på Nytt bibliotek  → Ny grupp i Zotero. Du hittar dina grupper under Gruppbibliotek.

OBS! Tänk på att inte dela fulltextartiklar med användare utanför Uppsala Universitet då detta kan strida mot upphovsrätten.

9. Språkinställningar

I Zotero Inställningar → Avancerat kan du välja vilket språk du vill använda i ditt Zoteroprogram.

Vissa referensstilar finns tillgängliga på flera språk. Om du vill ändra språk på dina källhänvisningar och referenser i ett dokument så gör du det via knappen Document Preferences i Zotero-fliken i ditt ordbehandlingsprogram.

Mer information och hjälp

Kontakta gärna oss på Uppsala Universitetsbibliotek! Fråga på ditt ämnesbibliotek, via chatt eller skicka ett mejl till fraga.biblioteket@ub.uu.se.

Du kan också boka tid för handledning och support: libcal.ub.uu.se/appointments

I webbkalendariet hittar du våra aktuella kurser: libcal.ub.uu.se/calendar/opencourses

Se även: www.zotero.org/support