Referera enligt Oxford / Chicago / fotnoter

Fotnot

¹ Annika Bergström och Maria Jervelycke Belfrage, ”News in Social Media: Incidental consumption and the role of opinion leaders”, Digital Journalism 6, nr 5 (28 maj 2018): 592, https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625. 
² Anne-Marie Hede och Torgeir Watne, ”Leveraging the Human Side of the Brand Using a Sense of Place: Case Studies of Craft Breweries”, Journal of Marketing Management 29, nr 1–2 (2013): 215, http://dx.doi.org/10.1080/0267257X.2012.762422. 
³

 

Format

Förnamn Efternamn och Förnamn Efternamn, "Titel på artikeln", Tidskriftens namn volym, nr (datum år): sidhänvisning, DOI-nummer.

 

Kommentarer

  • Om artikeln har ett DOI-nummer så lägger du det sist i referensen i form av URL. Saknas DOI så anges gärna en permanent URL till artikeln om den är publicerad online.
  • De olika delarna i källhänvisningen separeras med kommatecken.
¹ Bergström och Jervelycke Belfrage, ”News in Social Media”, 596.  
² Hede och Watne, ”Leveraging the Human Side of the Brand Using a Sense of Place”, 221. 
³

 

Format

Efternamn och Efternamn, "Artikelns titel i förkortat format", sidhänvisning.

 

Kommentarer

  • Fullständig information om källan finns antingen i fotnoten då den används för första gången i texten och/eller i referenslistan.
  • Titeln kan förkortas på lämpligt vis så det är lätt att förstå vilken källa som används men utan att fotnoten innehåller väldigt mycket information.
¹ Bergström och Jervelycke Belfrage, 598. 
² Hede och Watne, 224. 
³

 

Format

Efternamn och Efternamn, sidhänvisning.

 

Kommentarer

  • När du hänvisar till samma källa flera gånger direkt efter varandra så kan du förkorta fotnoten ytterligare genom att utesluta titeln.

Referenslista

Bergström, Annika, och Maria Jervelycke Belfrage. ”News in Social Media: Incidental consumption and the role of opinion leaders”. Digital Journalism 6, nr 5 (28 maj 2018): 583–98. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625

Hede, Anne-Marie, och Torgeir Watne. ”Leveraging the Human Side of the Brand Using a Sense of Place: Case Studies of Craft Breweries”. Journal of Marketing Management 29, nr 1–2 (2013): 207–24. http://dx.doi.org/10.1080/0267257X.2012.762422

 

Format

Efternamn, Förnamn, och Förnamn Efternamn. "Titel på artikeln". Tidskriftens namn volym, nr (datum år): artikelns sidintervall. DOI-nummer.

 

Kommentarer

  • Om artikeln har ett DOI-nummer så lägger du det sist i referensen i form av URL. Saknas DOI så anges gärna en permanent URL till artikeln om den är publicerad online.
  • De flesta olika delarna i källhänvisningen separeras med punkt.