Referenshanteringsprogram: EndNote

Skapa ett bibliotek

Öppna EndNote och välj New under menyn File för att skapa ett nytt bibliotek. Spara ditt bibliotek på hårddisken i din dator. Till ditt EndNote-bibliotek hör nu en fil med suffix .enl och en mapp med suffix .Data. Dessa två hör ihop och måste alltid finnas på samma plats i din dator för att biblioteket ska fungera.

OBS! Spara aldrig ditt EndNote-bibliotek i en molntjänst eller på en nätverksyta då detta kan förstöra biblioteket. Eftersom du sparar biblioteket på din dator så är det viktigt att regelbundet göra säkerhetskopior.

Öppna EndNote och gå till File i menyn högst upp på sidan. Välj New för att skapa ett nytt bibliotek. Spara ditt bibliotek på hårddisken i din dator. Till ditt EndNote-bibliotek hör nu en fil med suffix .enl och en mapp med suffix .Data. Dessa två hör ihop och måste alltid finnas på samma plats i din dator för att biblioteket ska fungera.

Om du klickar i rutan Save as Package, se bild, kommer filen och mappen sparas som ett paket och du behöver inte komma ihåg att ta med båda om du vill flytta, säkerhetskopiera eller dela biblioteket. Om du delar en paketerad version av ditt EndNote-bibliotek med en Windows-användare ser Windows-användaren en vanlig mapp som innehåller en fil med suffix .enl och en mapp med suffix .Data. Observera att du måste flytta de båda filerna från paketet om du någon gång behöver återställa ett skadat bibliotek. 

 

 

OBS! Spara aldrig ditt EndNote-bibliotek i en molntjänst eller på en nätverksyta då detta kan förstöra biblioteket. Eftersom du sparar biblioteket på din dator så är det viktigt att regelbundet göra säkerhetskopior.

Om du har ställt in din Mac så att ditt skrivbord och din dokumentmapp sparas i iCloud ska du inte spara ditt EndNote-bibliotek där. Istället kan du skapa en särskild mapp för detta, till exempel i mappen Program/Applications, eftersom denna inte synkroniseras med iCloud. Läs mer om EndNote och iCloud