Referenshanteringsprogram: EndNote

EndNote

EndNote är ett program som du köper och installerar på din dator. Som anställd kan du kontakta din lokala IT-support för information om hur du får tillgång till programmet. Licensen tillåter dig att ha programmet installerat på tre datorer. Du kan också använda EndNote på iPad. Synkronisera ditt bibliotek för åtkomst från olika enheter.

Det finns också en enklare gratisvariant, EndNote Basic, som du kan använda. Skaffa ett konto online och spara dina referenser där. Du kan ladda ner ett tillägg till Word (Cite While You Write) för att infoga källhänvisningar och litteraturlistor i ditt dokument.

Hur EndNote fungerar på 6 minuter

Kurser i EndNote

Tips och tricks

iCloud

Spara aldrig EndNote-biblioteket på en nätverksyta eller molntjänst såsom Dropbox, iCloud etc. Om du har ställt in din Mac så att ditt skrivbord och dokument sparas i iCloud så ska du inte spara ditt EndNote-bibliotek i mappen Dokument eller på Skrivbord. Istället kan du skapa en särskild mapp för detta, t.ex. i mappen Program/Applications, eftersom denna inte synkroniseras med iCloud. Läs mer om EndNote och iCloud.

Konstiga koder och tecken i Word

Ibland uppstår konstiga tecken och koder i Word-dokument där det ska ligga källhänvisningar eller referenslistor. Prova detta:

  1. Gå till Alternativ i Word
  2. Välj Avancerat i vänstermenyn
  3. Scrolla ner till rubriken Visa dokumentinnehåll
  4. Bocka ur rutan Visa fältkoder istället för deras värden
  5. Klicka OK.