Referera enligt Harvard

Personlig kommunikation

Personlig kommunikation, såsom brev, intervjuer, telefonsamtal och e-post, kan du välja att hänvisa till i texten på vanligt sätt och inkludera i referenslistan. Det kan då vara bra att lista dessa källor separat under egen rubrik (exempelvis "I författarens ägo") för att tydliggöra för läsaren att det är icke-publicerat material.

Eftersom personlig kommunikation i många fall inte är tillgänglig för läsaren finns också uppfattningen att denna typ av material inte bör finnas med i referenslistan. Ett sätt att hantera personlig kommunikation är därför att endast hänvisa till källan i en fotnot på aktuell sida i din text. Hör med din lärare/handledare/institution om vad som gäller för dig.

Oavsett hur du refererar till personlig kommunikation är det viktigt att du kontrollerar med dina källor om du har tillåtelse att ange deras riktiga namn, eller om du måste anonymisera dina källor. Hänvisningen bör innehålla information som tydliggör personens roll, sammanhanget, personliga kommunikationens form samt datumet för kommunikationen.

Intervjuer

I texten:

Detta beror på att... (Informant B, 2018).


I referenslistan:

Informant B, högstadielärare i Uppsala kommun. 2018. Intervju den 13 april.