Referenshanteringsprogram: Zotero 7

Det finns många sätt att skapa ordning i ditt Zotero-bibliotek, t.ex. genom att hålla källorna sorterade och lätta att hitta.

Använd mappar

1. Skapa nya mappar

Skapa en ny samling och organisera dina källor genom att använda mappar. Dra och släpp för att flytta källorna.

2. Källdubbletter 

I den här mappen hittar du källor som finns i dubbel uppsättning. Välj den källa du vill ha kvar som utgångspunkt och välj Merge 2 items. I fönstret visas också ett litet trädschema  vid metadatan som skiljer sig mellan referensposterna. Där kan du välja vilken metadata du vill behålla i den version du bevarar.

 

3. Oregistrerade källor

Här finns alla källor som ännu inte sorterats i någon särskild mapp. Gå igenom listan och se om du kan placera dem i en passande mapp.

Anteckningar

Anteckningar är ett bra sätt att lägga till egna tankar och information till källorna som finns i ditt bibliotek. Alla anteckningar kommer att bli sökbara i ditt bibliotek. Det finns två sorts anteckningar:

  1. En underliggande anteckning är knuten till en källa. Markera källan och välj sedan Anteckningar i sidomenyn, bredvid Informationsfliken, till höger.
  2. En fristående anteckning hör inte till någon särskild källa. Välj ikonen för Ny anteckning  eller gå via Arkiv → Ny anteckning.

Etiketter/taggar

Du kan förse källorna i ditt bibliotek med etiketter (taggar) för att på ett enkelt sätt kunna hitta källor på samma tema i ditt bibliotek. En del källor kommer också med färdiga etiketter när du importerar dem.

Sätt en etikett på en referens, i höger panel lägger du till etiketterna.      
Du ser alla dina etiketter i vänster panel.
Ge en eller flera referenser samma etikett (t.ex alla i en mapp) genom att dra den/de till etiketten (i vänster panel)

Ta bort på samma sätt genom att hålla ned Shift och dra referenserna till etiketten (Shift för Mac)

I rutan med etiketter (nere i vä hörn) visas de etiketter som tillhör referenserna i mittenpanelen (den valda mappen).

Visa alla etiketter i biblioteket genom att klicka på tratten. De som inte finns i vald mapp är nedtonade.

Välj referenser med samma etikett → klicka på en tag så visas de referenserna i mittenpanelen.

Byt namn på en etikett genom att högerklicka och välj Ändra namn på etikett.

Ibland följer etiketter med automatiskt vid import av referenser. Dölj automatiska etiketter genom att klicka på tratten och avmarkera Visa automatiskt. Ta bort auto-etiketter genom Ta bort automatiska etiketter ….. I höger panel visas automatiska etiketter med en röd ikon (mot den blå ikonen för vanliga etiketter).

 

Sortera med färger

Färgade etiketter gör det snabbt och enkelt att se vissa referenser. Färgerna är numrerade. Det finns 9 färger. Färgade etiketter visas överst i etiketter-listan i nummerordning oavsett om de finns med i referenserna i mittenpanelen. Färgerna får ett nummer och man kan lätt färga referenser med en siffra och sortera referenserna efter färg/nummer

Relaterade referenser

För att skapa en relation, välj ett objekt i mittrutan och gå till fliken "Relaterat" i den högra rutan. Klicka på "Lägg till"-knappen och välj ett eller flera objekt från samma bibliotek i popup-fönstret (håll ned Ctrl eller Shift [Windows/Linux] eller Cmd eller Skift [Mac] för att välja flera objekt) och klicka på "OK ”. De valda objekten kommer nu att visas som relaterade objekt på fliken "Relaterat", och om du klickar på ett objekt kommer du direkt till det objektet.
Några förslag på hur du kan använda den här funktionen:

koppla bokkapitel till deras överordnade volym
koppla bokrecensioner till den recenserade boken

koppla ihop olika versioner av ett verk (t.ex. koppla ihop en konferenspresentation som så småningom blev en artikel som så småningom blev en bok)
länka associerade föremål från olika samlingar
länka objekt som utgör delar av ett enda verk (t.ex. artiklar i en serie)
koppla fristående anteckningar till de saker de diskuterar länka ett objekt till ett annat som diskuteras i fälten Abstract eller Notes.
länkobjekt som har liknande kommentarer i fälten Abstract eller Notes

PDF-filer och lagringsutrymme

Zotero kan fungera som ett PDF-hanteringsprogram. Det kan ladda ned PDF-filer tillsammans med källornas metadata, och du kan hitta dem och söka i deras innehåll i Zotero. Om du använder Zotero för att lagra PDF-filer kommer emellertid ditt gratis lagrinsutrymme på 300MB snart att överskridas.

För att möjliggöra eller hindra Zotero från att automatiskt ladda ned PDF-filer när du importerar en källa kan du gå till Redigera → Inställningar → Allmänt → markera/avmarkera Bifoga automatiskt associerade PDF:er [...].

Om du har Mac hittar du den inställningen via Zotero > Inställningar → Allmänt → markera/avmarkera Bifoga automatiskt associerade PDF:er [...]

Sparar du filer i Zotero, så är det en bra idé att kolla ditt lagringsutrymme.

  • Logga in på ditt konto på zotero.org → gå till Update storage.
  • Eller gå via ditt konto  Home → Settings → Storage.