Det beror på att det, i PDF-filen, inte finns den metadata som behövs för att skapa en referens. Då får man antingen skriva in uppgifterna manuellt, söka upp artikeln/materialet i en databas eller hämta referensen genom att söka på artikelns DOI-nummer med hjälp av sökfunktionen:
Jag får felmeddelandet "Du har ändrat den här källhänvisningen sedan den skapades av Zotero. Vill du behålla dina ändringar och förhindra framtida uppdateringar?
Om du gått in i referensen i dokumentet, det vill säga det grå fältet som Zotero skapat, och ändrat något, kommer du att få det här meddelandet i något skede. Väljer du Ja, kvarstår den ändring du lagt till manuellt, men om du går och ändrar i referensens metadata eller byter referensstil så kommer referensen inte att uppdateras.
Klickar du Nej så uppdateras din referens, men ändringen du gjorde manuellt försvinner.
Om du vill ändra en referens, klicka Add/Edit citation, och gör ändringen i Zotero. Då får du behålla det du har ändrat och kan byta referensstil utan att det påverkar ändringen.
Kan man ta bort PDF-filer utan att ta bort själva referensen?
Javisst det går, klicka på pilen till vänster om ikonen så att PDF-filen syns, högerklicka på PDF-fältet och välj Flytta källa till papperskorgen... i menyn.
Utrymmet i Zotero börjar bli fullt.
För att spara utrymme i Zotero så kan du låta bli att synkronisera dina bifogade filer. Du kan synkronisera hur många referenser som helst men gratisutrymmet på ett Zotero-konto kan inte innehålla mer PDF:er än 300 MB.
Under Redigera (Windows) / Zotero (Mac) → Inställningar kan du bocka ur Filsynkronisering för att spara utrymme.