Referenshanteringsprogram: Zotero 7

Exportera referenser till ett dokument

Exportera till Excel

För att exportera referenser till Excel, markerar du referenserna du vill använda i Zotero, högerklickar för att välja exportalternativ och väljer formatet CSV.

  • Spara CSV-filen på din dator.
  • Öppna ett tomt Excel-ark. Där väljer du fliken Data och Från text.

  • Sök upp CSV-filen på datorn och importera den.
  • I dialogrutan som öppnas kan du vanligtvis välja följande:
    • Ursprunglig datatyp: Avgränsade fält och Filursprung: Unicode (UTF-8)
    • Avgränsare: Komma
    • Slutför → OK

Om du vill skapa en referenslista utan att använda plugins för olika skrivprogram, t.ex. för att snabbt infoga litteratur på en webbsida, kan du helt enkelt markera de källor du vill använda och dra dem från Zotero till ytan där du vill ha referenslistan. Om du håller ned Shift och drar, kommer Zotero istället att skapa källhänvisningar. Förslagsvis kan du lägga de källor du vill använda i referenslistan i en egen mapp i Zotero.

Under Zotero > Inställningar > Exportera väljer du referensstil för källorna du citerar.  

Exportera och importera referenser mellan program

Export

Du kan exportera en referens från ditt bibliotek för att använda den någon annanstans. Högerklicka medan en eller flera referenser i biblioteket är markerade för att se dina alternativ för export. Du kan till exempel exportera en referens i RDF-format om du vill att en annan användare ska kunna importera referensen till Zotero. Om du vill att referensen ska kunna användas i ett annat referenshanteringsprogram, kan du exportera den i RIS-format, vilket stöds av flera program.


Import

Du kan importera referenser som till exempel finns som RDF-filer på din dator. Välj Arkiv → Importera (snabbkommando Ctrl + Shift + I).

Format som för närvarande stöds för import till Zotero hittar du här (bl.a. Zotero RDF, CSL JSON, BibTeX och RIS).


Exportera ditt bibliotek

Det rekommenderas inte att du exporterar hela ditt bibliotek via export/import-funktionen, även om det är möjligt att göra (via Arkiv → Exportera bibliotek resp. Importera). Anledningen är att information kan komma att saknas i det importerade biblioteket. Dessutom bryts länkarna till referenser i tidigare skapade dokument. Välj istället att synkronisera ditt bibliotek eller att kopiera hela Zotero-mappen på samma sätt som när du säkerhetskopierar ditt bibliotek.

Du kan exportera en källa från ditt bibliotek för att använda den någon annanstans. Högerklicka medan en eller flera källor i biblioteket är markerade för att se dina alternativ för export. Du kan till exempel exportera en källa i RDF-format om du vill att en annan användare ska kunna importera källan till Zotero. Om du vill att källan ska kunna användas i ett annat referenshanteringsprogram, kan du använda RIS-format, vilket stöds av flera program.

Du kan importera källor som till exempel finns som RDF-filer på din dator. Välj Arkiv > Importera.

Flytta ett Zoterobibliotek till en annan dator

  1. Se till att Zoteroprogrammet är nedstängt på båda datorerna innan du börjar.
  2. Om du redan har öppnat Zotero på den nya datorn så har det redan skapats en Zoteromapp med filer i datorn. Börja med att radera den. Läs hur du kan lokalisera mappen i din dator.
  3. Kopiera Zoteromappen med samtliga filer från din gamla dator och flytta över dem till den nya.

 

Du kan också använda synkronisering som ett sätt att flytta bibliotek mellan datorer men om du inte har tillräckligt med lagringsutrymme på ditt Zotero-konto så följer inte alla bifogade filer med.

OBS! Du bör inte använda Export/Importfunktionen för att flytta Zoterobibliotek mellan datorer eftersom detta kan skapa problem med referenser i befintliga Worddokument och du kan få dubbletter m.m.