När du har sökt fram en träfflista i en bokkatalog, databas eller sökmotor finns det en dokument- eller mappikon i din webbläsare. Dokumentikonen ser olika ut beroende på om Zotero identifierar materialet som en artikel, bok eller webbsida osv. När du klickar på dokumentikonen sparas en referens direkt i ditt Zotero-bibliotek. När du klickar på mappikonen kan du välja att spara flera referenser på en gång.
Du kan lägga till referenser manuellt i ditt Zotero-bibliotek.
Välj Ny post och ange vilken typ av material du vill lägga in. Mata in alla uppgifter om författare, titel osv.
Det går att lägga till referenser med hjälp av ISBN, DOI eller PubMed ID.
Klicka på Lägg till källa via referensnummer och mata in uppgifterna.
Om du har sparat artiklar i PDF i din dator så kan Zotero ibland skapa referenser utifrån metadata som finns i PDF:erna.
Om ingen referens kan skapas automatiskt så kan du lägga till en manuellt.
Det går också att dra och släppa PDF-filer från vissa databaser.
Du kan skapa en referens till en webbsida genom att klicka på ikonen i webbläsaren eller genom att högerklicka på webbsidan och välja Zotero Connector → Save to Zotero. Komplettera eventuell information som saknas i referensen såsom författare, datum och publiceringsår.