Det finns ingen Zoteroplugin som fungerar i Sharepoint. Om du vill lägga till referenser i ett Worddokument som du har i Sharepoint så öppnar du det via skrivbordet (förutsatt att du har Word installerat på din dator):
Alla gruppmedlemmar ser inte hela biblioteket
Om alla medlemmar i en grupp inte kan se alla referenser i ett delat bibliotek, kan det bero på att gruppens ägare inte har tillräckligt mycket minne. Ägaren kan då antingen välja att inte synkronisera sitt privata bibliotek, vilket kan frigöra minne, eller köpa mer utrymme.
Om du gått in i källhänvisningen, det vill säga det grå fältet som Zotero skapat, och ändrat något, kommer du att få det här meddelandet i något skede.
Om du vill ändra en referens, klicka Add/Edit citation. Väljer du Ja, kvarstår den ändring du lagt till manuellt, men om du går och ändrar itemets metadata eller byter referensstil så kommer hänvisningen inte att uppdateras.
Klickar du Nej så uppdateras din källhänvisning, men ändringen du gjorde manuellt försvinner.
Det beror på att det, i PDF-filen, inte finns den metadata som behövs för att skapa en referens. Då får man antingen skriva in uppgifterna manuellt, söka upp artikeln/materialet i en databas eller hämta referensen genom att söka på artikelns DOI-nummer med hjälp av sökfunktionen:
Javisst det går, klicka på pilen till vänster om ikonen så att PDF-filen syns, högerklicka på PDF-fältet och välj "Flytta källa till papperskorgen..." i menyn.
Du har då troligen laddat ner från den öppna pdf-filen. Backa ett steg och ladda ner från DiVA, antingen från träfflistan eller själva posten.
För att spara utrymme i Zotero så kan du låta bli att synkronisera dina bifogade filer. Du kan synkronisera hur många referenser som helst men gratisutrymmet på ett Zotero-konto kan inte innehålla mer PDF:er än 300 MB.
Under Zotero -> Inställningar kan du bocka ur Filsynkronisering för att spara utrymme.
Den informationen hittar du här, där du också kan välja vilken stil du vill ha:
Redigera -> Inställningar -> Exportera -> Item Format
Edit - > Preferences -> Export -> Quick Copy -> Item format
Om problem kvarstår kan du följa instruktionerna på Zoteros webbplats.
Ibland följer inte all relevant information med när referenser sparas via Zotero Connector. Det kan också hända att det följer med för mycket information eller att den hamnar i fel fält. Du kan då behöva kontrollera att alla uppgifter finns med och är korrekta och eventuellt flytta information till andra fält.
Vissa referensstilar är bara tillgängliga på engelska. Dessa kan då tolka Å och Å som A samt Ö som O. För att justera detta är det enklast att byta till en referensstil som finns på svenska. Några alternativ bland parentesstilar är: APA 7, Chicago Author Date, Uppsala University Library - Harvard. Bland fotnotstilar går exempelvis Chicago Footnote och Oxford University Press att få på svenska.
Nej, det stämmer. För tillfället finns det ingen fungerande Zoteroplugin för Pages.
Du kan också använda synkronisering som ett sätt att flytta bibliotek mellan datorer men om du inte har tillräckligt med lagringsutrymme på ditt Zotero-konto så följer inte alla bifogade filer med.