Referenshanteringsprogram: Mendeley

Installera Mendeley Reference Manager

Börja med att skapa ett konto på www.mendeley.com.

Ladda sedan ner Mendeley Reference Manager för Windows, Mac OS eller Linux från www.mendeley.com och installera programvaran på din dator.

Installera Mendeley Web Importer

Öppna Mendeley Reference Manager. Gå till Tools > Install Mendeley Web Importer för att ladda ner ett insticksprogram för den webbläsare du använder. En Mendeley-ikon som möjliggör direktimport av referenser läggs då till i bokmärkesfältet.

Om Mendeley-ikonen inte syns kan du behöva fästa den i bokmärkesfältet. I Chrome gör du detta genom att klicka på ikonen som ser ut som en pusselbit ("Tillägg") och klicka på häftstiftet bredvid Mendeley Web Importer. I Firefox går du in i webbläsarens meny och klickar på Tillägg och teman, vilket tar dig till en sida där du kan aktivera tillägget.

Installera Mendeley Cite

Öppna Mendeley Reference Manager. Gå till Tools > Install Mendeley Cite for Microsoft Word. Du kommer då till Microsoft AppSource. Klicka på Hämta nu för att ladda ner Mendeley Cite-appen. Du ombeds då logga in på Microsoft AppSource.

Student på UU: Studenter kan använda sin student.uu.se-mejladress för att logga in.
Anställd på UU: Anställda får inte registrera sitt UU-konto hos Microsoft. Man kan använda ett privat Microsoft-konto om man har. Har man inget kan man ange en privat e-postadress, för att i nästa steg välja att skapa ett nytt Microsoft-konto. Det är kostnadsfritt.