Referenshanteringsprogram: Mendeley

Importera referenser från webben

Mendeley Web Importer kan skanna av webbsidan du för tillfället befinner dig på och generera referenser utifrån informationen den hittar. Klicka på Mendeley-ikonen i bokmärkesfältet i din webbläsare för att lägga till referenser från databaser eller kataloger i ditt Mendeley-bibliotek. Ett popup-fönster visar vilken information Mendeley har hittat om referensen. Du kan klicka på den för att lägga till eller redigera uppgifterna.

Om du vill kan du välja en specifik mapp i ditt bibliotek som referensen ska läggas till i. När du klickar på Add sparas referensen på ditt Mendeley-konto och synkas automatiskt till Mendeley Reference Manager.

Mendeley lägger automatiskt till fulltextartiklar i PDF-format när de är tillgängliga.

Lägg till filer från din dator

Lägg till filer från din dator

Lägg till material som du sparat på din dator (exempelvis PDF-filer) genom att dra och släppa dem i Mendeley Reference Manager. Mendeley kommer att läsa av den metadata som finns i filen och skapa en referenspost i biblioteket. Du kan också lägga till filer genom att klicka på Add new > File(s) from computer och välja de filer du vill lägga till.

Lägg till referenser manuellt

Klicka på Add new > Add Manual Entry. Börja med att välja vilken typ av referens det gäller för att få med alla relevanta fält. Lägg sedan manuellt till all information om referensen som behövs.

Om du har ett DOI-nummer kan du fylla i numret i formuläret så söker Mendeley upp och lägger till den bibliografiska informationen om referensen automatiskt.

Importera referenser från andra referenshanteringsprogram

Du kan importera ett referensbibliotek från EndNote, Zotero, Jabref, Refworks etc. Exportera biblioteket och spara det i RIS-, BibTeX- eller EndNoteXML-format. I Mendeley Reference Manager klickar du på Add new > Import library och lägger till det exporterade biblioteket.

OBS! Referensposter som importeras automatiskt använder den metadata som finns i en databas eller en fil och kan därför sakna relevant bibliografisk information. Kontrollera alltid alla referenser du lägger till i ditt bibliotek för att säkerställa att ingen information är felaktig eller saknas.

Om information saknas eller är felaktig kan du ändra eller lägga till information i referensen genom att markera den i ditt Mendeley-bibliotek och under fliken Info redigera uppgifterna.