Referera enligt Oxford / fotnoter

Referera enligt Oxford / fotnoter

Allmänna råd

  • I fotnoten anger du de specifika sidnummer du refererar till. I referenslistan anger du sidintervallet för hela artikeln.
  • För online-artiklar, ange gärna en URL. Många tidskriftsartiklar har ett så kallat DOI-nummer (Digital Object Identifier). En DOI bildar en permanent URL som börjar https://doi.org/. Denna URL är att föredra framför den URL som visas i webbläsarens adressfält. Om artikeln inte har ett DOI-nummer kan du ange en URL om den är en s.k. permanent länk som leder till information om artikeln och är tillgänglig för alla (oavsett om de har tillgång till en viss betaldatabas eller ej). Finns inte en sådan URL kan du istället skriva namnet på den databas du hittat artikeln i.
  • Vetenskapliga artiklar listar ofta många författare. Om det finns fyra eller fler författare, ange upp till tio i referenslistan; i fotnoten anger du endast den första, följt av et al. ("och andra"). För mer än tio författare (visas inte här), anger du de första sju i referenslistan, följt av et al.

Fotnoten

¹ Annika Bergström och Maria Jervelycke Belfrage, "News in social media: Incidental consumption and the role of opinion leaders", Digital Journalism 6, nr. 5 (2018): 592, https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625

² Anne-Marie Hede och Torgeir Watne, "Leveraging the human side of the brand using a sense of place: Case studies of craft breweries,"Journal of Marketing Management 29, nr. 1–2 (2013): 215.

 

Fotnoten bör innehålla:

  • Författaren/författarnas namn i rak följd: Förnamn Efternamn. Om fler än 4 författare skriver du et al. efter första författarens namn.
  • Artikelns titel inom citationstecken.
  • Tidskriftens namn i kursiv stil.
  • Volym
  • Nummer/issue
  • Månad och år för publicering, eller enbart år.
  • Exakta sidnummer du refererar till
  • För artiklar du läst online inkludera URL, eller ännu hellre den URL som innehåller DOI-nummer (se allmänna råd ovan).

 

Förkortad fotnot

¹ Bergström och Jervelycke Belfrage, “News in social media", 592.

² Hede och Watne, “Leveraging the human side of the brand using a sense of place", 215-216.

 

Den förkortade fotnoten bör innehålla:

  • Författarens/författarnas efternamn. Om fler än 4 författare skriver du et al. efter första efternamnet.
  • Artikelns rubrik, utan underrubrik, inom citationstecken.
  • Det sidnummer du refererar till

Referenslistan

Bergström, Annika och Maria Jervelycke Belfrage. "News in social media: Incidental consumption and the role of opinion leaders". Digital Journalism 6, nr. 5 (2018): 583–598.

Hede, Anne-Marie och Torgeir Watne. "Leveraging the human side of the brand using a sense of place: Case studies of craft breweries". Journal of Marketing Management 29, nr. 1–2 (2013): 207–224. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625

 

I referenslistan anges dina källor i alfabetisk ordning. 

I referenslistan bör följande information om artikeln ingå:

  • Författaren/författarnas namn. Första författaren anges med Efternamn först. Följande författarnamn i rak följd.
  • Artikelns titel inom citationstecken.
  • Tidskriftens namn i kursiv stil.
  • Volym.
  • Nummer/issue.
  • År (ev. månad och år) för publicering.
  • Artikelns sidintervall.
  • För artiklar du läst online inkludera URL, eller ännu hellre den URL som innehåller DOI-nummer (se allmänna råd ovan).